Verslag motorreis Schotland zomer 2014

Op 21 juli de nationale feestdag van ons eigen landje staan de beide motoren gepakt en gezakt klaar om onze volgende motorreis aan te vangen
Voor de eerste keer gingen de motoren het kanaal over richting het befaamde motormekka "SCHOTLAND"
Als whisky liefhebber kon mijn enthousiasme geen hoger punt bereiken!
Deze keer geen vaste verblijfplaats zoals in Duistland maar een volledige rondreis door Schotland.
Minder was het idee dat alles geboekt was al ruim zes maand van tevoren en dus alles temaken had met timing!
Een goede voorbereiding was op poten gezet en broodnodig om er een stressloze vakantie van te maken zonder elke dag tegen de limiet te moeten rijden qwa af te leggen kilometers (een gemiddelde van 250km /dag) met enkele uitzonderingen.
Het was de bedoeling om maximum van de motoren en de omgeving te genieten,
vandaar hadden we beslist om dwars door de UK te rijden van Dover te beginnen.

We zijn maandag ochtend 21/07/2014 03:00 uur als de sleutel in het contactslot gaat en de gps opstart,we zijn er klaar voor!
P&O Ferries zal ons naar Dover brengen waar ons (links rijdend) avontuur begint.

Onze eerste dag was dus als volgt gepland:
Gent >> Calais >> Dover >> Leicester  (goed voor 500km)

Even opletten tijdens de eerste kilometers op Engelse bodem om het links rijden in ons op te nemen!
De motoren gingen richting Campanille Hotel in Leicester waar we onze eerste overnachting gingen doen.
Tevens namen we rustig de tijd om de stad eens te verkennen.
 

Dag twee (goed voor 401 km) ging richting Berwick Upon Tweed aan de oostkust net voor de grens van Schotland
waar we de nacht doorbrachten op een camping maar zonder een tent.
De Whishbone-Lodges van camping Ord House Country Park geven je een goede nachtrust zonder te moeten zeulen met kampeermateriaal.

Dag drie/vier (goed voor 346km) richting Grantown on Spey.
Vroeg in de ochtend gingen we de grens over op een bekende plaats waar al menig motorrijder zijn camera heeft laten werken.
Waar wij niet konden laten om hetzelfde te doen en de nodige plaatjes te schieten.

     
 
We rijden via Edinburgh waar een korte tussen stop voorzien is om het kasteel (buitenkant) eens te bekijken en de nodige foto's te maken .
Heel kort bij ligt ook het Hard-Rock café van Edinburgh waar je moet geweest zijn!

Langs mooie wegen rijden we via Dundee en dwars door het Cairngorms National Park
Iedere bocht die we nemen vertoont het landschap iets anders dan de vorige,wat is het hier toch mooi.

Onze volgende slaapplaats is deze keer een Wigwam van Grantown-on-Spey Caravan Park waar we twee dagen gaan verblijven omdat er whisky distillerieën in de omgeving zijn waarvan we er enkele willen bezoeken.
Als whisky liefhebber ruik je het brouwsel al van heel ver,de distillerieën moeten dicht bij zijn! ;-)
Cardhu,Chivas,Macallan,Glenlivet,Cragganmore en Glenfiddich liggen op een korte afstand van onze wigwam.
Met één motor doen we een uitstap naar de kust van Banff via Dufftown waar we Glenfiddich bezoeken.

 

Verder genieten we die dag nog van het uitzicht en kunnen we enkele foto's maken tijdens het rijden.
Richting Banff komen we nog distillerieën tegen maar we houden het op foto's in de vlucht
want aan de kust wacht een verfrissende drank en pannenkoek op ons!

"Fàilte don Ghàidhealtachd" 

     

 

Dag vijf (goed voor 239 km) gaat verder naar het noorden richting Keiss.
Na een goede nachtrust in de wigwam kijken we toch uit naar ons eerste hotel die gaan aandoen.
In het kleine dorpje Keiss ligt het Sinclair Bay Hotel.
Via Inverness waar we tijdens een stop ons ogen uitkijken op twee dolfijnen die in de branding aan het stoeien zijn
rijden we verder richting eind bestemming van deze dag.

       

Even op de rem gaan staan bij een afsluiting met de bekende naam "Dalmore" verder over de brug Dornoch Firth Brigge
om te komen bij "Clynelish" deze moeten we bezoeken!

     
   
       

Eens aangekomen in ons hotel staan we echt te kijken,wat een raar en spooky hotel is dit!
Nadat we onze kamer hadden betreden en het hotel/bar/restaurant/lokale pub hadden gezien waren er gemengde gevoelens.
Waar waren we toch in Gods naam beland?
Maar eens een zeer lekkere maaltijd te hebben gekregen en kennis gemaakt te hebben met de lokale mensen van dit kleine dorpje (in de pub) wisten we het zeker "hier komen we terug"
 
Dit hou je niet voor mogelijk wat een gastvrijheid je hier kan vinden in het gat van pluto!
Na de innerlijke mens te hebben tegoed gedaan kruipen we voor de eerste keer van onze vakantie in een echt bed!
We slapen fantastisch (kan ook zijn door de lekkere whisky's die de keel waren gepasseerd) ZZzzzzzzzzzzz.

Dag zes/zeven (goed voor 199 km) gaat volledig over het noorden richting Scourie aan de noordwest kust van Schotland.
Nu worden de wegen nog prachtiger en ook kleiner.
De single track routes volgen elkaar al heel snel op en we weten niet eens waar eerst kijken,duizenden keren zeggen we door onze intercom
"wat is dit toch een prachtig land"

         

Onze Garmin Zumo (gps) bracht ons zonder aarzelen tot aan het Greenhill B&B waar we twee nachten gaan uitrusten
en het houden bij een wandeling.

De motoren mochten ook eens genieten van een vrije dag!
Terug was is dit gebied te moeilijk om te beschrijven,enkel de beelden die we vastlegde kunnen een kleine indruk geven van dit prachtige land.

 

 
 

Dag acht/negen (goed voor 188 km) gaat terug een stuk land inwaarts.
We zullen eens gaan kijken of dit nu een legende is of niet! Loch Ness we komen eraan.
We hebben terug gekozen voor eens een camping te doen maar dan wel terug één die voorzien is van hobbits
(deze keer zijn het tunnel verblijven)
Het is Loch Ness Caravan Park geworden waar we terug twee nachten gaan verblijven,deze keer om het "Monster" te gaan zoeken!
Onderweg pikken we wel terug eens een distillerie mee.

Remmen dicht,we zijn bij Glen Ord

 

 

Super mooie wegen die ons verder brengen richting Loch Ness
Met het vocht van de distillerie in het hoofd was het geen enkel probleem om het leuke bochtenwerk te bedwingen.
Eens aangekomen op onze overnachting "buis" (hihi) komen we tot de conclusie
dat daar op de camping zelf heel weinig te beleven valt en dit dus een echte drive thru caravan park is.

       
 

De volgende dag nemen we de tijd om het meer af te rijden om zoek naar Nessie!
We komen van alles tegen tot doedelzak spelers,behalve waar we opzoek naar zijn.
De verhalen die we horen zijn zeer verschillend van legende tot ………
Tijdens een leuke babbel met de “pijpers” (doedelzak spelers) blijkt dat deze mensen uit België komen
en ook met de motor hier in Schotland zijn.

Nog beter,dat ze zelfs van onze eigen streek zijn (wat een toeval)

 

Dag tien (goed voor 330 km) met als eind bestemming Mallaig.
We rijden terug richting west kust om eerst Isle of Skye te trotseren.
Als je in deze omgeving bent mag je Skye niet links laten liggen (zeker als motor rijder)

Het is een zeer prachtig eiland die je vanaf Kyle of Lochalsh via een brug kan bereiken.
We hebben een mooie route gepland waardoor we een groot stuk van Skye kunnen bewonderen
om dan via Armadale met de Caledonian ferry tot in Mallaig te komen.
Deze trip moeten we wel rekening houden met het feit dat de ferry gereserveerd is,
en we dus op het juiste tijdstip in Armadale moeten zijn voor de oversteek.
Op Isle of Skye ligt maar één distillerie en we gaan er op zijn minst even langs.

Vroeg op de morgen rijden we langs Eilean Donan Castle die al in vele film te bewonderen was,
dus maken we zeker de tijd om de nodige foto's te schieten.

Eens op Skye zijn de wegen zoals verwacht.
Mooie slingerende banen brengen ons van het ene prachtige landschap naar het andere.
Even stoppen bij een oude mijn waar men vroeger naar Diatomite zocht (kleiachtige substantie)

 
   
 
 

Tijd om richting Talisker te rijden.
Een volledige rondleiding zal niet mogelijk zijn door tijdsgebrek maar proeven zullen we zeker doen!

       

 Bootje varen,voor het eerst gaan we gebruik maken van de schotse ferry.
Hij zal ons veilig naar de vissershaven Mallaig varen waar we de nacht gaan doorbrengen.

       

Aan wal gekomen kunnen we genieten van een gezellige avond met alles erop en eraan.
Onze b&b Moorings Guest House word uitgebaat door een iets ouder maar gezellig koppel die ons op alle wenken bediend.

Dit kleine vissersdorpje heeft toch wel betrekkelijk veel restaurants waar natuurlijk seafood top is.
Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met The Jacobite de befaamde trein die veel toeristen nemen richting Fort William.
Bij nog een wandeling langs de haven staan we verbaast te kijken hoe de plaatselijke zeehonden achter restjes komen vragen bij de schippers!

             

Dag elf,twaaf en dertien (goed voor 310 km) gaat richting Ilse of Islay "het eiland van de Peated whisky"
Waarom drie dagen verblijven op een eiland zou je kunnen zeggen,
maar voor iemand die verzot is op de peated whisky’s is dit hier toch het mekka.

Dit worden drie dagen met een glimlach voor oor tot oor!

De trip richting Islay is nog maar goed gestart en we maken al een tussenstop om enkele foto’s te nemen van de Glenfinnan Viaduct
waar The Jacobite over rijd.

Dit is niet zomaar een brug,dit is deze die gebruikt word in de Harry Potter films waar de trein richting Zweinstein gaat.

 

Verder richting onze oversteek naar Islay gaan we nog eens kort op de rem voor de distillerie van Oban.
Een verkorte rondleiding en een glaasje voor de innerlijke mens kan er altijd wel bij.
Deze distillerie ligt namelijk in het center van het stadje Oban waar de huizen eromheen zijn gebouwd.

Enkel terug het uur in de gaten houden want de ferry willen we niet missen.

         
 

De Caledonian zal ons na iets minder dan drie uur overbrengen naar Port Ellen.
Vanaf daar is het nog een goede 80 km tot aan onze b&b Ballygrant Inn.
Mocht Islay niet voldoende zijn,deze b&b heeft een bar met maar liefst 450 verschillende wisky's

Mijn eerste zicht van Islay zal ik nooit vergeten!
De reeds stilgezette distillerie van Port Ellen 

 

Eens we goed uitgepakt zijn genieten we van het lekkere eten in het restaurant van Ballygrant Inn
en natuurlijk van de heerlijke dranken aan de bar.

Dit eiland gaan we volledig verkennen en proberen om elk plaatsje te bezoeken waar de motor ons kan brengen.
We gaan twee dagen gebruik maken van één motor zodat we kunnen foto’s nemen tijdens het rijden.
 Hier zijn nog acht distillerieën actief die we graag zouden bezoeken.
Zelfverzekerd en vastberaden gaan we op zoek!

Isle of Islay

           

360 ° Islay 

 

Bezoek Bruichladdich.

         

Terug onderweg van de omgeving genieten en op naar de volgende :-)

       

Kilchoman distillerie drive tru.

     

Op naar het laatste bezoek van de dag.

 

Volledige rondleiding bij Bowmore

Dag twee op Islay starten we met een kort bezoek aan de enige echte Port Ellen warehouses.
Daar zal wel nog het één en ander liggen te rusten die duizenden euro's van waarde hebben!

Vervolgens gaan we richting de zuidkust van Islay voor een drive tru bij Laphroaig en Lagavulin te doen.
Daar ligt ook de distillerie van Ardbeg waar we een korte pauze nemen.

Een stuk geschiedenis ligt op korte afstand van Ardbeg en mag je zeker niet overslaan.
Hier vind men een oude begraafplaats waar één van de best bewaarde kruisen staat.
High Cross of Kildalton staat op een begraafplaats op ongeveer vier kilometer van het (dorpje) Kildalton.
Hou wel rekening met een wegdek in slechte staat om met de motor te doen! (offroad)

Deze eeuwige rustplaats is dan ook ons laatste plaats die we bezochte op Islay.
Dezelfde avond smullen we nog in ons hotel van een Indian Curry om dan nog in de bar van de laatste uren op Islya te genieten.

Dag veertien/vijftien (goed voor 198 km) gaat richting Glasgow
Terug een oversteek met de Caledonian.


We hebben het Dumbuck House Hotel dat op zo'n 20 km van center Glasgow ligt geboekt voor twee nachten.
Vanuit ons hotel kunnen we Glasgow bezoeken met de trein die ons tot in het winkel centrum brengt.

Glasgow is een zeer drukke stad die je best te voet bezoekt en zeker omdat op dit tijdstip
de eind ceremonies plaats vinden van The Commonwealth Games van Schotland

           

Als ik aan Glasgow denk leg ik direct het verband met het Hard Rock café.
Dus gaan we zeker een hapje en een drankje benutten in deze wereld bekende café die trouwen heel recent open gegaan is. (oktober 2013)

         

Als we terug in ons hotel zijn komen we tot een minder prettige conclusie!
Het einde van onze vakantie komt nu toch wel heel dicht bij want de volgende dag beginnen we aan de terug tocht naar België

Dag zestien (goed voor 521 km) gaat terug richting Leicester
In het Campanille Hotel gaan we onze laatste nacht op Engelse bodem doorbrengen.
Gewoon rustig genieten en al eens terug blikken op onze voorbije dagen

Dag zeventien (goed voor 494 km)
Nu is het echt huiswaarts en moeten we niet meer benieuwd zijn wat ons te wachten staat.
Juist ervoor zorgen dat we op tijd aan Dover zijn om onze overtocht niet te missen.

Nog enkele klikjes aan de kust van Dover.

 

       


De P&O Ferries zullen ons terug naar Calais brengen om vervolgens in één rechte lijn onze woonst te bereiken.

Dit is het einde van een fantastische motor vakantie die we nog heel veel jaren zullen onthouden!
We zijn erin geslaagd om toch een mooi stukje van Schotland te mogen vastleggen in ons geheugen.
Vanaf dag twee wisten we dat dit niet de laatste keer ging zijn in Schotland.
Dit land is zo divers en heeft zoveel schoons,eens je er bent geweest wil je zeker terug komen!
Wanneer en hoe we terug komen staat nog niet vast,maar het is wel zeker.
We kunnen terug blikken op een super geslaagde vakantie waar alles is verlopen zoals gepland en zonder noemenswaardige problemen.
De beide motoren hebben het prima gedaan en verdienen zeker ook hun deel van de roem met meer dan 4000 km op de tellers erbij.

   

Bedankt
“ HONDA PAN EUROPEAN ”
" Yamaha FZ-6 S "

 

Motor pagina